Přestupní stanice

Ta moje realita

Jiří Souček

Ta moje realita
Otevřením básnické sbírky se čtenář ocitá v osobité krajině autorovy duše. Mladému básníkovi nechybí invence a nápady. Rozeseté verše podél pěšin jsou příležitostí k zamyšlení nad autorovou tvorbou i nad námi samotnými.

Jiří Souček překonával překážky, aby nacházel prameny, které by mohl s přáteli a čtenáři sdílet a následně, aby je proměňoval v poetické květy a trny. A tak není čemu se divit, že autorovy toulky poezií jsou někdy suché a bolestivé jindy hravě rozverné, veselé až rozpustilé. Sbírka obsahuje na padesát básní mapujících jeho cestu životem. Kniha je rozdělená do dvou období. Na ranné básně, které jsou charakteristické svou hravostí, zamilovaností, naléhavostí, pointou, zkrátka básně mají šmrnc. V druhém období již verše dospěly do rafinovanosti, pohrávají si originálně s asociacemi a vnitřním rytmem a nechybí jim prokreslená atmosféra a sdělení. Autorovou předností je jeho subjektivita pohrávající si tu a tam s ironií, nadhledem i expresivností. Mezi dominující tématy patří mezilidské vztahy, sdílení, neschopnost komunikovat či doceňování reality sny. Verše vhodně doplňuje úvodní a závěrečné slovo přátel, které nabízí čtenáři možnost proniknout do zákulisí tvorby i k autorovi samotnému. Sbírku citlivě rozvíjejí kresby Aidy Líhové-Legnerové poodhalující verše ve výtvarném světle.

Jiří Souček
Jiří Souček byl osobitý autor, který dokázal přetavit vlastní zkušenost, radost i bolest v verše plné autenticity, humoru a existenciálního přesahu. Básně byly pro něj způsobem, jak se nadechnout – jak dát tvar tomu, co se v něm dělo, a zůstat věrný sobě i svému ideálu opravdovosti. „Proč se zahazovat s realitou, která je možná jen pouhou iluzí…,“ napsal v jednom ze svých textů – a tím jako by vystihl i podstatu svého životního postoje. Poezii se věnoval od třinácti let. Jeho první básně – hravé, zamilované, naléhavé – vznikaly v době, kdy navštěvoval mělnický literární klub Pegas, kde mu také vyšly první texty. Vedle dívčích vyznání se brzy objevily i vážnější tóny – reflexe ztrát, bolesti a hledání smyslu. Po tragické smrti otce napsal báseň Pohřeb, která předznamenala hloubku jeho pozdější tvorby. Po letech mlčení se k psaní vrátil s novou múzou – zralejší, hravější, s větší dávkou sebeironie. Jeho verše se rozvlnily ve vnitřním rytmu, nepotřebovaly rým, jen pravdu. Psával ve vlacích, na cestách, v krajině kolem Máchova jezera, které miloval. Příroda, chůze a ticho mu byly zdrojem energie – a možná i úniku. Po gymnáziu v Neratovicích se potýkal s nejistotou, psal články do regionálního tisku a s neústupností sobě vlastní se připravoval na vysokou školu. Nakonec se stal studentem Pedagogické fakulty UJEP v Ústí nad Labem, kde studoval dějepis a základy společenských věd. Studium mu otevřelo cestu k filosofii, kterou prohluboval v rozhovorech s učiteli i přáteli. Zvláštní přátelství ho spojovalo s dr. Petrem Bláhou, s kterým se naladili na společnou řeš a který oceňoval jeho cit pro autenticitu, i když se nebál být k jeho vizím skeptický. Jiří však studium již nestihl dokončit – zemřel náhle v roce 2009 během svého vysokoškolského období. Jiří byl neklidný duch. Kromě poezie našel své místo i v divadle. Spolu s Jakubem Skalákem založil autorský divadelní soubor Přestupní stanice, zaměřený na improvizaci, autenticitu a živý tvar. Zrežíroval a zahrál si ve třech desítkách představení a stal se duší tzv. Kulturních gulášů – komponovaných večerů poezie, hudby a myšlenek. Tam zněly jeho básně nahlas, v rytmickém napětí mezi úsměvem a existenciální tísní. Měl smysl pro humor i hloubku – dokázal se zasmát absurditě světa, aniž by ztratil úctu k jeho tajemství. V jeho přítomnosti se někdo cítil svobodněji, protože i vážné věci dokázal pojmenovat s nadhledem a lehkostí, která zůstávala pravdivá. Někdo ne. Vytvořil také originální poeticko-drásavý film z Máchova kraje, který se způsobem jemu vlastním dotýká podstaty lidského bytí – prostě, upřímně, s nezaměnitelným rukopisem. Po jeho smrti Jakub Skalák dlouho hledal divadelního parťáka, s nímž by mohl pokračovat v dramatické tvorbě. Nakonec ho našel v Martině Nejedlé, s níž nyní společně se studenty Gymnázia Jana Palacha tvoří přetavený kulturní guláš na dramatický vývar – živé pokračování tvůrčího odkazu Přestupní stanice. Partnera v literární činnosti pak zastává Petr Bláha, který je dnes srdcem nakladatelství. Na počest Jiřího Součka vznikl Memoriál Jiřího Součka v Máchovském kraji, který se koná každou poslední neděli v listopadu. (Zájemci o účast nebo více informací se mohou obrátit na nakladatele.) Jiří Souček odešel předčasně, ale zůstává v paměti těch, kdo ho znali, a v jeho verších, které mluví za něj – upřímně, bez póz a s pozváním do ticha.